torsdag 21. oktober 2010

Ciudad Juarez, Kvinnedrap og Filmanbefaling!


Ciudad Juarez. Du har kanskje hørt om stedet før. En by nord i Mexico. En by hvor mange unge jenter har strømmet til for arbeid. En by som har en av de høyeste mordratene på kvinner i hele verden. Så høyt at det er blitt et fenomen; 'femicides'. Kjennetegn ved disse 'femicides' er at jentene blir torturert, voldtatt, drept og sakene blir sjelden oppklart.


Jeg ble bedre kjent med dette fenomenet når jeg var engasjert i Amnesty sin Latin Amerika gruppe i Bergen. Siden drapene fortsetter og ingen blir satt i fengsel tyder ting på at vår underskriftskampanje på HF fakultetet i Bergen ikke hadde den store effekten vi håpet på. Man må uansett gjøre det lille man kan for å hjelpe. Men med et så stort og omfattende problem som dette så føler  man seg maktesløs. Det jeg kan gjøre derimot er å anbefale en film som handler om dette temaet, og som ga meg innsikt i situasjonen og påfølgende motivasjon til å hjelpe, på en eller annen måte. Dette er nok den eneste filmen med Jennifer Lopez i hovedrollen jeg noengang kommer til å anbefale. Filmen heter 'Bordertown' og bør sees!

Her er traileren:


Kvinnene i Juarez blir ikke glemt. De dukker stadig opp i media, noe som inspirerte meg til å lage dette innlegget. Først hørte jeg et innlegg på den Nicaraguanske radioen mens jeg satt i taxien i dag; "Vold mot kvinner og barn i Nicaragua er et voksende problem og Gud være med dem som jobber for å hjelpe disse menneskene fra deres overfallsmenn." Det satte temaet for dagen. Siden leste jeg i norske aviser at en 20 år gammel kvinnelig student blir politisjef i området utenfor Ciudad Juarez. Ingen andre vil ha jobben. Alle vet hennes skjebne allerede. Videre kom jeg inn på en artikkel i Spania's største avis 'El Pais'. Der stod det om søsterbyene Ciudad Juarez (Mexico), Caracas (Venezuela) og Medellín (Colombia). Søsterby forbindes gjerne med noe positivt, men ikke i dette tilfellet. Blods-søstre kalles de. Enda et ord som kan forbindes med noe positivt; som solidaritet og lojalitet. Men ikke i dette tilfellet. 

De tre byene er søstre fordi dette er hvor det skjer flest drap i hele Latin Amerika. 20 drap hver natt er normalt. Ingen drepte i løpet av en natt ville vært et sjokk. I 1993 begynte de å drepe de unge jentene i Cuidad Juarez. Men bare de 'dårlige' jentene; de gale, de prostituerte, de narkomane. - "Her drepes ikke gode jenter", sier myndighetene. Med en slik holdning er det ikke rart at rundt 5000 jenter har blitt drept siden 1993, og at drapene fortsetter...

Se filmen!

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar