torsdag 15. mars 2012

Skjell-dilla


Når man bor i et land med utallige vakre strender tilbringer man gjerne mye tid på disse strendene. Det jeg elsker med strendene er at de ser ulik ut hver eneste dag, og du vet aldri hva du kommer til å finne nettopp denne dagen. Jeg går ofte lange turer på stranden med hundene, og jeg sørger for å alltid ha med meg en pose slik at jeg kan ta med meg hjem hva enn jeg måtte finne. Som oftest er det vakre skjell og fine steiner man finner skyldt opp på land, og jeg har dermed blitt litt av en skjell-samler. 


Så, hva skal man gjøre med alle disse skjellene som samler seg i en stor eske i strandhuset? Jeg er jo så heldig at jeg har et strandhus jeg kan dekorere, så da er det bare å slippe kreativiteten løs! 

Jeg pleier å lage meg et lite skjell-verksted i helgene når jeg har tid, hvor jeg lager ulike dekorasjoner til huset. Jeg vasker skjellene i såpevann for å vekk all sanden og slik at 'hav-stanken' forsvinner, så beiser jeg dem slik at de ikke mister de fine fargene. 

På disse skjell-verkstedene mine har jeg laget diverse skjell-oppheng, skjell-speil og dørskilt med rom nummer på til Rigo's Guest House. Men de fleste av skjellene ligger rundt på bordene som borddekor og for å holde duken på plass. Steinene pleier jeg å male eller skrive på og så bruker dem også som borddekor og til å holde dukene på plass.

Disse dørskiltene lagde jeg med gamle treplater fra huset, skjell og netting og snøre fra et gammelt fiskenett som jeg arvet av fiskeren Antonio. 






Rigo's Guest House skilt laget av en gammel take away pizza-plate.





Live, Laugh, Love
Disse skjellene har blitt kjøkken-dekor i et gammelt
oliven-glass med litt kjøleskap poesi på. 

For meg har det blitt meditasjon å gå langs stranden og plukke skjell mens bølgene slår opp mot føttene mine - da kan jeg slippe tankene helt fri. Jeg går ofte og tenker på hvor fantastisk det er at havet og småkryp produserer disse vakre kunstverkene. Av og til blir jeg avbrutt av at bølgene stjeler tilbake et skjell jeg har fått øye på, så da må jeg bare hoppe uti i håp om å få øye på skatten min igjen. Det er nettopp det det er for meg; en skattejakt. Når man har gått lenge og stirret og stirret ned i sanden, og så plutselig får man øye på et digert, vakkert og helt uskadet skjell som bare ligger der å venter på deg - da er det som et lite fyrverkeri i magen!

Vakre store skjell

Ja, jeg har fått skikkelig skjell-dilla, og jeg har blitt ganske nerdete på det. Jeg måtte bare dele det med noen! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar