mandag 5. september 2011

'Inspirasjon' fra Zoo'en i Masaya

Jeg skriver inspirasjon i gåsetegn fordi det er begrenset hvor inspirert man kan bli i en zoologisk hage hvor ville vakre dyr er innesperret i små bur. Men dyrene i zoo'en i Masaya har det bedre enn dyrene i zoo'en i León, derfor kan man få inspirasjon til forbedringer vi kan gjøre for dyrene våre her. 

Den Nasjonale zoo'en i Masaya får lite statsstøtte, og overlever derfor på donasjoner fra firmaer og andre frivillige. Zoo'en er drevet av en organisasjon som kaller seg 'Fundación Amigo del Zoologico Nacional', som på norsk blir 'Fond for venner av den nasjonale zoologiske hagen'. Zoo'en har også et rednings-senter og tar imot skadede dyr som de rehabiliterer og slipper fri hvis mulig. 

Da jeg var og besøkte de for noen uker siden, på en mandag, visste jeg ikke at det hadde et rednings-senter og drev med rehabilitering - det fant jeg nettopp ut på Internet! Denne mandagen var de nemlig stengt og drev med vedlikeholdsarbeid, men de var likevel så snill og slapp oss inn siden vi kom helt fra León. Men dette gjorde at jeg nærmest løp gjennom zoo'en og knipset noen bilder i farten og kom meg ut igjen fort for ikke å være i veien. Så jeg fikk ikke tid til å prate med noen slik jeg hadde lyst til. Jeg hadde lyst til å opplyse dem om situasjonen til zoo'en i León og høre mer om hvordan de arbeidet der i Masaya. Men jeg må tydeligvis ta meg en tur til. Man kan også arbeide som frivillig i denne zoo'en, uansett om man har erfaring eller ikke. 

Jeg fikk tid til å finne frem til buret med alle Edderkopp-apene, og jeg fikk også tid til å få god kontakt med hun ene. Hun hadde en liten baby-ape rundt livet sitt, i likhet med to andre hunn-aper i samme bur. At de reproduserer seg er alltid et godt tegn - spesielt siden dette er en truet rase! Og at hun var så interessert i å kommunisere tross at hun hadde en liten baby å beskytte, var også overraskende. Jeg må definitivt tilbake!

I mellomtiden søker jeg inspirasjon i bildene og minnene jeg har fra den dagen. Burene i Masaya er større og det er det ikke så mye jeg kan gjøre med det her i León. Men i Masaya hadde de mange flotte skilt med informasjon om dyrene, hva de spiser og lignende som jeg gjerne vil kopiere her. I tillegg hadde de kildesortering som jeg også vil starte i zoo'en i León. Det hadde vært fantastisk også om man kunne starte et slags samarbeid mellom zoo'ene. Men det får være et langtids-prosjekt. Akkurat nå trenger jeg bare noen som vil gjøre alt dette sammen med meg! 

Slik ser buret til Edderkopp-apene ut

'Ikke spis Skilpadde-egg!'

Skilt om dietten til dyrene

Skilt med informasjon om Edderkopp-aper

Skilt om hva Edderkopp-aper spiser

Nybakt mamma

Mor og barn


Veldig nysgjerrig mamma. Hun ville ikke at vi skulle gå!

Kildesortering!!

Vi har mye arbeid foran oss i zoo'en i León!

Du kan lese mer om zoo'en i Masaya på spansk her og på engelsk her. Hvis du er interessert i frivillig arbeid i zoo'en i Masaya så les mer her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar