torsdag 1. desember 2011

Bananer, Bananer - Bananer i lange baner...

Jeg var nettopp på en liten ferie i nabolandet Costa Rica - det regjerende landet når det kommer til økologiske og Fairtrade produkter i Mellom Amerika. Over alt der ser man 'Eco-turism', 'Eco-lodge', 'Eco-friendly', 'Fairtrade' osv. De har klart å bygge seg en profil som et miljøvennlig og demokratisk land, i motsetning til sine naboer, og de har virkelig forstått hvor viktig det er å ta vare på miljøet, samt hvor bra det selger hos turistene...

Banana paper - Grown in Costa Rica
En av tingene som fanget oppmerksomheten min på turen til Costa Rica var de såkalte 'banan-produktene'. Dette er produkter som er laget av 100% resirkulert materiale, eller med naturlig materiale som banan blader. Når man høster bananer kutter man som oftest ned trærne etterpå uansett, så ingen trær har blitt skadet når man har laget disse produktene. Man har helt enkelt brukt materiale som ellers ville ha blitt kastet vekk. Det er ikke bare banan blader og trær som brukes, man kan også bruke ananas trær, kaffe planter, løk skall, kokosnøtt skall og lignende for å lage disse produktene. Prosessen for å lage banan papiret er også helt naturvennlig. De bruker resirkulert vanlig papir og bi-produkter fra landbruks industrien, sammen med det naturlige materiale fra banan trær eller lignende, for å lage banan papir.



Det finnes en organisasjon med kvinner som jobber med dette i Nicaragua. De kaller seg 'Proyecto de Mujeres Ambientalistas Boris Vega'. De jobber for å beskytte miljøet og  for å skape jobber til kvinner. Organisasjonen holder til i Estelí, og produktene er dessverre ikke like bra distribuert rundt om i landet, slik som det er i Costa Rica. Jeg tror dette har stort potensiale for salg både til nasjonale kunder og til turister på besøk her i Nicaragua. Jeg vet at GreenPathways selger noen produkter i banan papir, men bortsett fra det har jeg ikke sett det i León. Hvis jeg får sjansen skal jeg definitivt besøke de i Estelí.

Jeg kan ikke komme på noe negativt med denne typen produksjon av papir. Det er til og med en forskning som gjøres nå for å bevise at det er mildere for øynene våre å lese fra banan papir fordi det reflekterer mindre lys enn vanlig papir gjør. I tillegg er banan papir sterkere, mer resistent mot vann og vanskeligere å sette fyr på. Man kan lure på hvorfor ikke banan papir er mer populært verden rundt. Svaret er nok at papir industrien består av gigantisk bedrifter som har lite lyst å forandre måten ting gjøres på. De tjener vel en behagelig sum penger og er fornøyd med det...

Jeg fant en kalkulator som regner ut hvor mye man sparer miljøet ved å bytte fra vanlig papir til banan papir:

By switching  ton(s) of regular paper to banana paper,
You will save...Which is the same as...
60 pounds of air pollution0.9 Golden Retrievers by weight
24 thousand gallons of water1.9 home swimming pools
17 trees918 thousand sheets of paper
4200 KWh of electricity0.4 years of power for one home
3.2 cubic yards of waste space1.1 VW Beetles completely packed with trash
2 barrels of oil31.2 trips across Rhode Island in a Hummer H2
3700 pounds of lumber5.3 woodchucks chucking wood all day

Tenk hvis denne typen papir kunne erstattet papiret vi bruker i dag - hvilken forskjell det ville gjort for miljøet, skoger og dyr verden rundt! For ikke å snakke om hvor mange jobber det ville skapt i utviklingsland.

Jeg er utrolig fascinert over alle de fine produktene de lager med denne miljøvennlige teknologien. De lager kladdebøker, kalendere, gavekort, fotoalbum, konvolutter osv. Og de lager dem i fine og originale design som sender budskap om å ta vare på naturen vår. Selv endte jeg opp med en notatbok som jeg er veldig fornøyd med.

Min banan-bok

'Using Banana Paper saves trees'



















Her kan du kjøpe produkter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar