tirsdag 18. januar 2011

Salsa-rytmer, sang og latter

Det er en helt vanlig onsdagskveld på La Olla Quemada. La Olla Quemada - 'den brente potten' - er stedet å være på onsdager i León. Hver onsdag tilbyr Carola, eieren av baren, et bredt utvalg av nicaraguanske artister som spiller alt fra rock til salsa. I baren er det alltid en herlig blanding av lokale og reisende, noe som gjør atmosfæren der helt spesiell.
Denne spesielle onsdagen var det Frank Torres med band som stod for underholdningen. Han spiller for det meste salsa-slagere, til glede for det danseglade publikumet fra alle verdens kanter. Stemningen på onsdagskonsertene er vanskelig å beskrive med ord, derfor legger jeg opp noen videoer.

I denne første videoen kan man se eksempel på både hvordan skal og ikke skal, eller burde, danse til denne typen musikk. Enjoy!


Og så, min favoritt suppe-søte-latino sang; 'Yo no se mañana' - 'Jeg vet ikke i morgen'. Sangen er laget av den store salsa-kongen i Nicaragua; Luis enrique, men fremføres altså her av en annen, litt mer ydmyk salsa-konge; Frank Torres. Denne sangen kan du høre hvor som helst i Nicaragua du beveger deg, og jeg hørte den til og med ett par ganger i Miami. 

Refrenget går sånn som dette på spansk;
Yo no se mañana, yo no se mañana,
Si estaremos juntos, si se acaba el mundo 
Yo no se si soy para ti, si seras para mi
Si lleguemos a amarnos o odioarnos
Yo no se mañana, yo no se mañana,
Quien va a estar aqui
Oversatt til norsk blir det noe sånt som dette;
Jeg vet ikke i morgen, jeg vet ikke i morgen,
om vi kommer til å være sammen, om verden slutter,
jeg vet ikke om jeg er for deg, om du vil være for meg,
om vi kommer til å elske eller hate hverandre,
jeg vet ikke i morgen, jeg vet ikke i morgen,
hvem som kommer til å være her
Som sagt, suppe-søt, men fengende;


Plutselig kokte den brente potten over og en herlig miks av danseglade svensker og (over) ivrige lokale tok over scenen. 


Og til slutt; det er ingen komplett konsert på Olla Quemada uten León sin 'nasjonalsang'; 'Viva León Jodido!' Den kan du få oversette selv på Google Oversetter. Følg ekstra godt med på slutten av videoene når en av svenskene ikke kunne motstå de fengende rytmene lenger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar