søndag 23. oktober 2011

Tyven tyven skal du hete..

Jeg ble ikke frastjålet min lille venn, eller noe annet av verdi for den saks skyld. Det som var spesielt med dette tyveriet var at tyven var en edderkopp ape. Jeg møtte på 'Walkyria' på en restaurant utenfor Granada. Hun bor i et lite hus oppi et tre, men hun går ikke fritt rundt, hun har dessverre en lenke rundt halsen sin. Men det stoppet henne ikke fra å nappe vesken min fra meg når jeg kom for nærme! 

'Walkyria' - Edderkopp ape - Vær forsiktig!
Det lille huset i treet

















Hun dro med seg den tunge vesken min vekk fra meg mens hun dyttet meg vekk med andre armen, og så begynte å rote gjennom innholdet. Kamera, telefon og lommebok ble sniffet på, men var uinteressant og ble derfor kastet bort i sanden. Boken min bladde hun fort gjennom og var tydeligvis kjedelig. Det som derimot vekket interessen hennes var tyggispakken og antibac'en min. Tyggisene ble tygget opp i full fart men hun løp opp i treet sitt med antibac'en min og prøvde febrilsk å finne ut hvordan hun skulle åpne den. Det gikk ikke lenge før hun fant det ut og så begynte hun å helle det i seg...

Antibac kan umulig smake godt eller være bra for henne. Det virket som hun skjønte det etter en liten stund, så hun kastet flasken ned igjen til meg. Så kom hun klatrende ned igjen, snek seg bort til meg igjen (helt sikkert på jakt etter noe mer snacks) satt seg på fanget mitt og tok hånden min. Jeg velger å tolke det som et 'unnskyld'




















Bortsett fra den lille tyve-episoden er Walkyria en veldig kjærlig ape. Hun er over 20 år gammel og det virker som hun har vært i fangenskap hele livet sitt. Det kan man merke utifra hvor vant hun er med mennesker, og utifra at hun er veldig overvektig. Hun får ikke trent noe særlig siden hun er lenket fast til treet. Det eneste hun kan gjøre er å gå opp og ned fra treet og klatre på et slags klatrestativ. Dette er ikke nok trening for en edderkopp ape som er skapt for å tilbringe livet sitt høyt oppe i trærne. Jeg overhørte også at 'eierne' sa de skulle gi henne Coca Cola...!!

De er også svært sosiale dyr og det er trist å se en edderkopp ape helt alene...

Her er en liten video snutt av Walkyria:


Hvis du vil lese mer om edderkopp aper så har wikipedia veldig mye og bra informasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar