søndag 7. juli 2013

Resirkulering på hjernen


En mann plukker flasker
i gaten i León
I Nicaragua er de mest miljøvennlige og de som resirkulerer ofte de fattige. Man ser fattige mennesker som går med store sekker og plukker opp flasker fra gaten. Her kan de ikke gå til en pante maskin og få igjen 1,5kr pr. flaske, men det finnes ett eller annet system som jeg ikke helt har skjønt meg på enda. Jeg tror de selger flaskene til selskaper i nabolandene som gjenbruker plasten.

To menn sover oppå
lasset til søppelbilen
I huset vårt sorterer vi søppel, men dette er ikke noe man gjør i et vanlig hjem i Nicaragua. De fleste lurer nok på hvorfor de trenger å sortere hvis alt ender opp på den samme svære søppeldyngen uansett. Men sånn tenker ikke vi ('vi' dekker alle som sorterer søppel i Nicaragua i dette tilfellet..). Det vi tenker er at det er mange fattige mennesker, inkludert barn, som bor og jobber på disse svære søppeldyngene, og de stikker hendene sine nedi poser som er fyllt opp med matrester, brukt dopapir (ja, vi kaster det i søppelet her, ikke i do..), blikkbokser man kan skjære seg på, og så videre. Men hvis man sorterer kan de se med en gang hva posen består av og de kan selge det videre direkte uten å bruke tid på å grave i posene og bli skitten, og eventuelt syk. På den måten blir det også kanskje litt mindre søppel på den store søppeldyngen. Matrestene kaster vi i komposten vi har i hagen, hvor det er makk som lager matrestene om til jord, som vi igjen bruker til plantene og urtene våre. Vi har også noen iguana'er som kommer og spiser matrestene i hagen.

Men det jeg ville skrive om her var egentlig ikke sortering av søppel, men mer om hva man kan selv bruke alt dette søppelet til. Det er ikke bare miljøvennlig, men også lommebok-vennlig! 

Det drikkes mye vann fra flaske her i Nicaragua, så plastikk flasker er gjerne det man finner mest ut av. Vi prøver å redusere kjøpet av plastikkflasker ved å ha store vanndunker man kan fylle på flaskene sine med. Men likevel er det umulig å stanse den store opphopingen av flasker.

Etter diverse googling fikk jeg mange gode idéer til hva jeg kan bruke plastikk flaskene til. Det skal jo se pent ut også, så det jeg har prøvd meg først på er å lage blomster dekor ut av bunnene på flaskene.

Plastikk blomstene mine.
Av en eller annen grunn vil ikke dette bilde roteres...

Plastikkflaske søppelspann













Plastikk flasker passer også perfekt til flytende lys holdere, eller som lys holdere generelt. Jeg pleier å fylle dem med litt sand eller stener, slik at lyset ikke smelter plastikken.



Hengende blomsterpotte
Etter å ha brukt bunnen på flasken sitter jeg igjen med nesten en hel flaske, så da har jeg laget hengende blomsterpotter ut av resten av flasken. Man kan også bruke dem til å oppbevare ting, jeg har en på badet som jeg bruker til å oppbevare tannkost og tannkrem for eksempel.

I Nicaragua drikkes det også mye øl... så det man finner mye øl bokser slengende rundt. For ikke å snakke om Coca Cola bokser! Disse er veldig enkel å omgjøre til noe helt annet - så her er det ingen unnskyldning! Jeg har brukt dem til å lage askebeger og te-lys holdere.









Så er det blikkbokser da. Man kan lage så utrolig mye med disse, men idéen jeg falt mest for er å lage lanterner ut av dem. Det passer jo 
perfekt til strandhuset.

En av mange ting man kan gjøre med metall bokser



Metall boksene kan jo egentlig brukes til oppbevaring og sortering av alle slags ting. Vi har en boks til penner, og en til å putte penger på for vann påfyll.


Har du lyst å få resirkulering på hjernen? Da anbefaler jeg å starte på denne siden og jobbe deg videre derfra.

Jeg kan forresten også anbefale en dokumentar om flaskevann, som du kan se her:FLOW.


2 kommentarer:

  1. Blir så stolt og faktisk litt rørt når jeg ser hvor flink og engasjert du er Marthe :) Stor klem fra Tine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tinemor, håper du kommer på besøk her en dag!

      Slett