onsdag 17. november 2010

Nicaragua - Unica...Original!


I forrige uke deltok jeg på en konferanse om bærekraftig turisme i León-regionen. Jeg ble positivt overrasket. Jeg så for meg at en slik konferanse ville være dominert av eiere av store hotell kjeder og utenlandske investorer som ville overkjøre lokale bedrifter. Tvertimot var dette en arena hvor akkurat disse små lokale bedriftene kunne komme og lufte sine idéer, tanker og erfaringer om hvordan gjøre turismen mer bærekraftig, samtidig som man tjener penger på det. Det viste seg også at jeg var eneste utlendingen tilstede. De lokale kommunene var representert med personer fra Salines Grandes, Poneloya, Las Peñitas, La Paz Centro osv. Som eneste utlending der fikk jeg litt oppmerksomhet. Heldigvis av den positive typen. Jeg ble dratt frem som et eksempel på den type turist León bør satse på; nemlig den typen som kommer hit, forelsker seg i stedet og vil bidra positivt til å utvikle det. Og så fikk jeg en suss av Borgermesteren...

Flere viktige og nødvendige bekymringer og forslag kom på bordet i løpet av dagen. En av bekymringene til damen som driver en liten butikk på Las Peñitas-stranden er de unge jentene som kommer og handler med 100 dollar sedler. Hvor får fattige jenter tak i så mye penger? Svaret er dessverre ofte prostitusjon. Barneprostitusjon har en tendens til å øke når turismen øker. Dette er et problem som må taes tak i og slås ned på så tidlig som mulig. Jeg vet det finnes nok politi på stranden til å kontrollere saker som dette, for de stopper oss nordmenn til stadighet uten grunn når vi farter frem og tilbake til stranden/skolen vår.

Oppe på Cerro Negro
Andre bekymringer er forurensning av de rene strendene og vakre naturområdene. Dette har en tendens til å bli verre ved økt turisme også. Et område som tiltrekker mange turister og dollar er den aktive vulkanen Cerro Negro. Hver eneste turist som kommer inn i det beskyttede området hvor Cerro Negro ligger må betale 5 dollar. Hvor forsvinner disse pengene? Ingen kan svare på det på konferansen.

Lokal befolkningen ser ihvertfall ikke noe til de. Alt de ser er store biler lastet med turister som kjører gjennom gaten deres og etterlater en støvsky og en haug med søppel. Befolkningen i dette området er fattig og har dårlig tilgang til skole og helse tilbud. Vi turister må spørre oss selv om dette er det inntrykket vi vil disse menneskene skal sitte igjen med av oss?

Mer åpenhet i bruken av pengene tjent på turisme er nødvendig, samtidig som man må finne løsninger hvor turismen hjelper, og ikke skader, lokal befolkningen. Hvordan skal man gjøre dette?

Jeg har ikke et fasit svar på dette. Men for det første syns jeg det er viktig at det blir skapt et forum, som denne konferansen, hvor disse temaene blir diskutert og hvor man kan dele erfaringer. Videre så syns jeg bedrifter som 'Green Pathways' her i León går foran med et fantastisk eksempel på at en bedrift med hjerte kan også tjene penger. (Det høres bedre ut på spansk; Negocio con corazon) De har tatt initiativ til å rydde opp søppelet på veien til Cerro Negro, de redder tusenvis av skilpadde-egg i Salines Grandes, de gir 5 cordobas for hver solgte Mojito til skogplanting og mye mye mer. Det nye hostel'et 'The Monkey Republic' følger i disse fotsporene, og med litt vilje, anstrengelse og hjelp kan mange mange flere bedrifter gjøre det samme!
Søppel samlet på veien til Cerro Negro

Søppel sortering ved Cerro Negro


Nicaragua har ikke like mange turister på besøk som nabolandet Costa Rica, men potensialet er minst like stort. Costa Rica er kjent for sin økoturisme, og det er nettopp dette Nicaragua må satse på fremover.

Akkurat nå vises nye episoder av 'Survivor' i USA. Innspillingen er gjort i Nicaragua og det er visstnok 17 millioner amerikanere som ser på dette showet ukentlig. Hvis kun 1 % av disse TV-titterne bestemte seg for å besøke Nicaragua ville antall turister her bli doblet!

Jeg møtte forøvrig noen av disse 'Survivor'ene' i San Juan del Sur for noen måneder siden. De bodde på det beste luksus hotellet i Nicaragua, kalt 'Piedras y Olas'

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar