lørdag 4. desember 2010

Landet uten adresser

Jeg har ventet på en pakke som ble sendt fra Norge til Nicaragua for ca. 3-4 uker siden. Det tar tid å sende så langt, det skjønner jeg. Men tålmodigheten er dårlig når man venter på noe godt fra Norge. Temaet har derfor kommet opp i flere samtaler med Nicaraguanere. Det umiddelbare spørsmålet jeg får er da 'skrev du den ordentlige adressen eller den andre?' 'Jeg skrev den andre...'
Det har seg sånn at Nicaragua har et ganske unikt adressesystem. De bruker ikke gatenavn eller nummer, de bruker referansepunkt for å forklare adresser ut ifra hvor du befinner deg for øyeblikket. Dette kan altså bli litt komplisert når man skal motta en pakke på døren. Men hadde jeg skrevet den 'ordentlige' adressen, som noen hus har, altså med gatenavn og nummer, så kunne jeg risikert at postmannen hadde blitt forvirret og ikke funnet det!

En gate i León
De bruker altså referansepunkt som kirker (ofte brukt siden det er kirker på nesten hvert gatehjørne), butikker, restauranter, skoler, parker, vulkaner, innsjøer osv. Et eksempel kan da være ' fra sentralparken, et kvartal sør, et halvt kvarter opp.' De bruker 'opp' i stedet for øst, noen ganger. Det er jo greit nok, og selv en ny turist skal kunne klare å finne frem i de sentrale gatene i León.

Drar du til Managua derimot blir ting mer komplisert. Managua hadde et stort jordskjelv i 1972 som etterlot stort sett  hele byen i ruiner. Og selv om hele byen måtte bygges opp igjen på nytt (noe som fortsatt ikke er ferdig..), bestemte folk seg for å ikke fornye adressene. Det vil si at folk der, selv de som er født etter jordskjelvet, bruker referanser som 'der Pepsi butikken pleide å være..', 'der det store treet pleide å stå..', 'et kvartal nedenfor hjørnet der kafeen pleide å være'. Det er forståelig at Managua kalles for spøkelsesbyen..

Jeg hørte også en litt morsom historie fra byen Estelí. Jeg vet ikke i hvilket år, men byen fikk et lyskryss for en tid tilbake, noe som ikke er så veldig vanlig i små byer i Nicaragua. I León kan jeg bare komme på 2 lyskryss nå i farten, og disse gjør ofte trafikken mer forvirrende og kaotisk enn systematisert. Uansett, når lyskrysset kom til Estelí begynte alle å referere utifra det, og alle adresser og vei beskrivelser inneholder visstnok nå 'fra lyskrysset...'

For å komplisere ting videre for oss utlendinger, så har Nicaraguanerne oppfunnet sin egen 'meter' som de kaller 'vara'. En vara er litt mindre enn en meter, ca. 20%. Så når noen sier du skal gå '10 varas nedover' (nedover bruker de i stedet for vest), så må du passe på å ikke gå for langt.

Pakken min kom forsovet frem til slutt, så man kan stole på dette fantastiske systemet uten system.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar