onsdag 30. mars 2011

Earth Hour - La hora del Planeta

Bål på stranden
I anledning Earth Hour inviterte jeg noen venner til strandhuset på Las Peñitas utenfor León. Jeg inviterte også Lenin (uten tvil Las Peñitas beste grillmester) til å grille hummer, reker og fisk til oss. Så tente vi telys i hele huset og lagde bål nede på stranden. Med denne oppskriften måtte det bli en ekstremt koselig og hyggelig kveld, og det ble det!
 Men før denne kvelden startet brukte jeg litt tid på å tenke over hvilken effekt en slik time/dag faktisk har og om det i det hele tatt hjelper. Å bare slå av lyset i en time har en viss effekt, men det er mer symbolsk. Det som er slagordet til Earth Hour nå er 'Going beyond the hour..', og det er det jeg tror på. Jeg kan ikke skryte av at jeg gikk så mye 'beyond' akkurat den dagen bortsett fra å spre ordet om Earth Hour og plukke litt søppel på stranden, men det er i hvert fall noe. Jeg tror det er viktig å gjøre sånne små ting som man kan bidra med i hverdagen og ikke bare tenke på det store bildet. 

Earth Hour startet i vesten, nærmere bestemt Australia, og forblir nok fortsatt et mer vestlig fenomen. Det er i de utviklede landene det er viktig å skru av lysene for å gjøre oss selv bevisste på hvordan det er å være uten elektrisitet og for å spare på strømmen. I et utviklingsland hvor fortsatt store deler av befolkningen ikke har privilegiet med elektrisitet i huset, kan en kampanje som Earth Hour virke litt meningsløs. Men det er jo som sagt en mer symbolsk greie, og om ikke annet så fikk vi sendt ut et budskap om at vi bryr oss om hva som skjer med miljøet. 

Overraskende mange nicaraguanere jeg snakket med hadde hørt om Earth Hour og noen skulle til om med være med på en event i sentral parken, som jeg ikke visste om engang. Uansett så gjorde det meg glad. Andre fniste litt av hele opplegget og syns at vi utlendinger gjør litt rare ting. Jeg skjønner jo hva de mener. For etter å ha gjort et stort oppstyr av at vi skal ta av lyset i én time, så gikk strømmen på hele stranden og det varte hele natten og halve formiddagen. Vi fikk oss altså en hel Earth Night + Morning - Slå den du!


Gjestene ankommer...


Solen forsvinner og stearinlysene kan taes i bruk

Kjøkkenet i telys belysning
Doen også













Sjømat grilling.. Mmmm..

Les mer om Earth Hour her:
http://www.earthhour.org/Homepage.aspx
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4073221.ece

På spansk:
http://www.laprensa.com.ni/2010/03/27/internacionales/20417
http://www.elnuevodiario.com.ni/internacionales/71152

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar