søndag 6. november 2011

Otra y otra vez...

I dag går det nicaraguanske folket til urnene for å stemme på President og kongressmedlemmer. Det er så mye som skurrer ved dette valget at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne...

Daniel Ortega
Jeg kan kanskje begynne med det som irriterer meg mest, og det er de politiske kampanjene før valget. Disse kampanjene har foregått i flere måneder allerede og jeg begynner å bli temmelig lei av å høre populære sanger som 'Stand by me' og 'I gotta feeling' med forferdelige spanske tekster ljome gjennom gatene. Ortega og partiet hans FLSN har laget en ganske ironisk sangtekst til 'Stand by me'. De synger 'otra y otra vez, triunferá, Nicaragua..' osv. - altså 'om igjen og om igjen, triumferer, Nicaragua..'. Ironien er at Ortega bryter med konstitusjonen og stiller til gjenvalg selv om han allerede har sittet sine to perioder som President. Så det er virkelig om igjen og om igjen og om igjen. 


Fabio Gadea
For det blir nok om igjen denne gangen også. Det er ikke noen virkelig opposisjon som kan konkurrere med Daniel Ortega og FLSN, dessverre. PLI stiller med Fabio Gadea, en 80 år gammel tidligere journalist som oppfattes som ekstremt konservativ. Han prøver desperat å bevise det motsatte ved å bruke sangen 'We will rock you' av Queens i kampanjen sin. Så er det PLC da, som stiller med tidligere President og korruptdømte Arnaldo Aléman. Aléman står på Transparency International sin liste over verdens mest korrupte ledere. Han skulle egentlig sonet sin 20 år lange dom i fengsel akkurat nå, men i stedet for bestemte han seg for at han ville stille til President valg igjen. 

Jeg har all sympati for nicaraguanere som må stemme i dag. Jeg har hørt folk si at 'når valget er mellom flere djevler, så velger de å stemme på den djevelen de kjenner'. Dette tyder på at Daniel Ortega kommer til å vinne, igjen. 

For å fortsette med hva mer som skurrer ved dette valget så lager jeg en liste rett og slett:
  • At konen til Ortega, Rosario Murillo står og sier på TV akkurat nå 'Husk at vi lever i et demokrati - vi må ta vare på demokratiet vårt!'. 
  • At Ortega bruker slagordet 'Paz, amor y la vida' (fred, kjærlighet og livet) når det egentlig burde være 'Diktatur, diskriminering og drapsmann'.
  • At ingen av President kandidatene er villig til å endre abortloven som forbyr barn og kvinner å ta abort hvis de har blitt voldtatt. 
  • At folk ikke kan gjøre annet enn å sitte å se på at Ortega endrer/bryter konstitusjonen for å stille til gjenvalg. 
  • At alle partiene bruker latterlig mye penger på kampanjen og plakater i hele Nicaragua når de kunne brukt de på å faktisk gjøre noe som gjør at folk vil stemme på de.
  • At det ikke tillates valgobservatører - Hva har de å skjule?
  • At rektoren ved det autonome Universitetet i León er sjef for Ortega sin kampanje i León, og vi derfor må se FSLN flagg i forelesningssalen. 
  • At Ortega leide inn ALLE bussene i León når han kom på besøk for å transportere folk til plaza'en der han skulle snakke. (Forestill deg at Stoltenberg hadde hindret deg i komme deg hjem fra jobb fordi han var på besøk i byen!)
  • At det brukes barn og ungdommer i valgkampanjene! De burde vært på skolen og ikke hengt i rundkjøringer i Managua med FLSN flagg og t-skjorte!

Jeg tror hvis jeg sitter lengre og skriver så kan denne listen bli veldig lang, så jeg velger å slutte å tenke på det akkurat nå for man kan bli ganske frustrert over denne situasjonen. En annen dag får jeg heller skrive en liste over bra ting Presidenten har gjort, men det er mulig den blir litt kortere... 

Jeg legger ut noen bilder og slutter å skrive. 

FLSN flagg i forelesnings-salen
vi bruker til de norske studentene
Trynet til Ortega utenfor sykehuset i León.
Oppe på taket til sykehuset står det
 i lysende skrift: 'Daniel Presidente 2011'
Liten jente langs veien i Managua
med FLSN flagg og t-skjorte som sier 'Paz, amor y la vida'
Barn i rundkjøringen i Managua med FLSN t-skjorter
Ungdommer i et veikryss i Managua

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar