tirsdag 18. desember 2012

En Armadillo på besøk

Armadillo, eller beltedyr, er kanskje ett av de merkeligste dyrene jeg har vært borti. Beltedyr er fredlige, klomsete dyr som kun bryr seg om å grave hull og spise insekter. De er ekstremt nærsynte og tunghørte, men har en veldig god luktesans. Dette gjør at de er ganske lett å overraske - og folk fanger de for å spise de! Visstnok smaker de som svinekjøtt og er svært ettertraktet. Dessverre selges disse utrydningstruede dyrene langs veiene og på markedene i Nicaragua, og det var slik jeg møtte mitt første beltedyr; på veien fra Managua til León.

Et av de største og vanskeligste dilemmaene jeg føler på her i Nicaragua er om man skal kjøpe et dyr for å redde det eller om man skal la være for å ikke bidra til at det finnes et marked for handel av dyr. For det meste står jeg fast ved det siste prinsippet, men noen ganger er medlidenheten for disse dyrene overveldene og man kan ikke la være å kjøpe det for å sette det fri. Som oftest er det iguanaer, beltedyr, papegøyer og skilpadde-egg som selges på gatene, men jeg vet at det også selges andre typer dyr som for eksempel aper. Og jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å kjøre forbi hvis noen holdt opp en edderkopp ape baby for eksempel; jeg hadde kjøpt den for å gi den et bedre liv enn det den mest sannsynlig ville fått et annet sted. 

Men for å komme tilbake til beltedyret, så kjøpte vi altså henne for å slippe henne fri igjen. Vi forklarte guttene vi kjøpte henne fra at vi kom til å slippe henne løs og at det er ulovlig å jakte på beltedyr fordi de er utrydningstruet. Det gikk nok inn det ene øret og ut det andre kan jeg tenke meg. 

Når vi kom til huset var hun kjempetørst og etter et lite bad og noen slurper vann, gravde hun seg ned i hagen og ventet på mørket. Beltedyr er nattdyr, og jammen var hun aktiv om natten! Hunden, Chino, klarte ikke la vær med å bjeffe på dette merkelige vesenet som plutselig dominerte huset med sin sterke lukt og dype hull i hagen, og vi fant ut at det var best å slippe henne fri fortest mulig. Hun var frisk og i fin form, så det skulle ikke være noe problem å slippe henne fri - hvis du først får tak i henne da - beltedyr løper visst fort!







Nå lever hun forhåpentligvis lykkelige dager i den Botaniske Hagen i León. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar