onsdag 24. juli 2013

Brukt bok butikk drømmen

Jeg har lenge dagdrømt om å åpne opp en brukt bok butikk i León, for tross at dette er poetenes by, finnes det ikke én eneste ordentlig bok butikk. Så, for noen uker siden bestemte jeg meg for at det var på tide, og jeg åpnet brukt bok butikken Búho Books (Búho er ugle på spansk). 

Logo lageet av Paulina Sander Melby











Hostellet vi har i León heter Hostal Calle de los Poetas, som betyr hostellet i poet gaten. Bare noen kvartal fra hostellet vårt bodde den berømte nicaraguanske poeten Rúben Darío, i tillegg til flere andre poeter, så jeg syns derfor det er passende å åpne en bok butikk i denne gaten som har så mye historie, og i huset som er oppkalt til ære for León's poeter. 


Så nå sitter jeg her da, med en bok butikk fylt opp av engelske, spanske, norske, nederlandske, tyske, danske og svenske bøker i alle slags kategorier. En ganske tilfeldig samling av bøker som har blitt lagt igjen av turister opp gjennom årene; alt fra reisebøker, historie, poesi, noveller og klassikere til "Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant"

De fleste går forbi butikken min og kikker litt rart på meg. Noen tar ett skritt innom for å tigge etter penger. Andre sender et slengkyss inn til meg. Mens svært få kommer faktisk innom og ser på bøkene, stort sett er de turister. Og svært svært få kjøper faktisk en bok. Jeg har på følelsen av at jeg har bevegd meg inn i en ganske utfordrende og lite effektiv business. Men likevel, når jeg sitter her og kikker ut på de hjemmelagde bokhyllene, de gamle bøkene, og all ugle-dekoren som har hopet seg opp, så føler jeg en veldig sterk tilfredshet, og litt sommerfugler i magen. Mest fordi det er så sjelden man ønsker noe, tenker på det, planlegger det, og så faktisk gjør det, i hvert fall i mitt tilfelle. Så om jeg ikke selger en eneste bok til, så åpnet jeg i hvert fall dørene og prøvde. 

Men forhåpentligvis sprer ordet seg snart om at det faktisk finnes en bok butikk i León, og kundene kommer løpende! 


Bokhylle laget av sementblokker og gammelt tre jeg fant i bakhagen

Inngangen med resirkulerte blomsterpotter

Produkter laget av resirkulert papir og plantefiber av Mujeres Ambientalistas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar