torsdag 25. juli 2013

Vulkan Telica - Nicaragua på sitt beste








Telica er den tredje vulkanen jeg bestiger i Nicaragua. For en som har bodd i Nicaragua i 3 år nå, har jeg besteget skammelig få vulkaner i landet av innsjøer og vulkaner, som det heter. Til gjengjeld har gått Cerro Negro vulkanen minst 15 ganger... men Telica er den første "ordentlige" vulkanen jeg har vært på. Med ordentlig så mener jeg det bildet vi har i hodet av en vulkan med et dypt krater med rød glødende lava. Alle vulkaner har nemlig ikke det, har jeg oppdaget. (Mulig jeg henger litt etter der...)

Vulkanen Telica ligger cirka en og en halv times kjøretur utenfor León, det ville tatt mindre tid om ikke veien var så forferdelig dårlig. Men den dårlig veien er en del av opplevelsen, og den humpete turen er verdt når du kommer frem til vulkanen, hvor man bare ser natur så langt øyet kan se, luften er frisk og dyrene går fritt rundt deg. 

Turen opp tar rundt en time, og er ikke spesielt vanskelig. På toppen får man en fantastisk utsikt, og for de som tør kan man bevege seg frem til krateret og glimte den glødende lavaen langt der nede. Jeg turde å se ned der i nøyaktig 3 sekunder før det ble litt for skummelt, men det var nok til å se den fascinerende lavaen. 

Det beste med turen er å sitte seg ned på stein, ta på genseren fordi det faktisk er litt kaldt, og se på den nydelige solnedgangen. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar