søndag 23. januar 2011

Agua, por favor!

For tredje dagen på rad er León uten vann. Uten vann! Tenk på det. Jeg tror ikke jeg hadde tenkt skikkelig over hvor mye jeg faktisk trenger vann til alt jeg gjør i hverdagen. Nå står det en stor haug med oppvask på kjøkkenet som ikke kan vaskes opp, altså vi kan ikke lage mat. Jeg kan ikke pusse tennene, ikke dusje, ikke gå på toalettet. Vanligvis har vi flere beholdere i huset som vi fyller opp med vann og har i tilfelle vannet forsvinner, for det er ikke helt uvanlig i León. Men når det går tre dager i et hus med 5 personer så forsvinner vannet fort. Og dette er ikke det verste; hele fredagen var i tillegg all elektrisiteten borte. Jeg kan legge til at det er over 30 grader her, stekende sol og ingen vifte!
Jeg satt meg ned for å klage litt her i bloggen min, men så leste jeg avisen for å finne ut mer om vannmangelen og innså at jeg har det ikke så gale likevel...

Mer enn 30 000 innbyggere i León er påvirket av denne vannkrisen. I de fattige strøkene er de gjerne vant til å være uten vann til tider og det har funnet måter å klare seg på. Men 3 dager uten vann, uten hygiene, er for mye og kommer til å være en kilde til spredning av sykdommer. Og jeg tør ikke engang tenke på sykehusene. De har heldigvis mottatt nødhjelp av Røde Kors, 19 000 liter vann, til de viktigste avdelingene.

De sier vannmangelen skyldes en eksplosjon i et elektrisk anlegg som førte til det 24 timer lange strømbruddet på fredag og videre forårsaket en feil i vannanlegget. Feilen skulle vært fikset til i går kveld, men vannet er fortsatt ikke kommet tilbake. Jeg fikk forhåpningene opp i morges da jeg hørte vasken dryppet, så jeg løp til kjøkkenet for å vaske opp og fikk noen dråper til å vaske opp én gaffel. Men det var det.

Butikkene, bensinstasjonene og restaurantene er nesten tomme for vann og prisen har dermed mer enn doblet seg på bare disse dagene. Folk står i køer på gatene for å få kjøpe litt vann og undrer seg på hvordan myndighetene kan la denne krisen fortsette over så lang tid i Nicaraguas nest størst by. 

Bildet er kopiert fra La Prensa

Jeg for min del er glad jeg er alene i huset denne dusj-løse søndagen. 




Mer info på spansk:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar